سیتوشا
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

علت زرد شدن برگ درخت انگور

برگ درخت انگور زرد شده

مانند هر درخت دیگری انگور نیز به شرایط محیطی مناسب مدیریت صحیح باغی نیاز دارد تا بتواند محصول خوبی ارائه داده و سبب سود کشاورز شود اگر این شرایط فراهم نباشد مشکلاتی به وجود می آید در این مقاله قصد داریم علت زرد شدن برگ درخت انگور را مورد بررسی قرار دهیم.

زرد شدن برگ درخت انگور دلایل مختلفی دارد که در زیر به شرح هر کدام از آنها می‌پردازیم.

آفات و بیماری های درخت انگور


بیماری و آفات درخت انگور مانند سفیدک های پودری و کرکی انگور و غیره باعث زرد و قهوه ای شدن برگ ها و سپس ریزش برگها می شود بی توجهی به این موضوع می تواند باعث کاهش عملکرد درخت انگور و حتی خشک شدن درخت انگور گردد.

از همین رو از بین بردن آفات های زنجره مو و مگس سفید الزامی است ابتدا درخت را در هوای خنک با آب خالی بشویید سپس با استفاده از یکی از سموم فسفره مناسب مانند اتیون نسبت به سم پاشی اقدام کنید به گونه ای که سم پشت و روی برگ را بپوشاند.

آبیاری نامناسب تاکستان

درخت انگور به راحتی می‌تواند خود را با کم‌آبی سازگار سازد اما آبیاری موثر برای رشد و میوه دهی درخت انگور ضروری است آبیاری درخت انگور باید به نحوی انجام شود که ریشه درخت کاملاً با آب خیس شود.

آبیاری درخت انگور اگر اصولی انجام نشود باعث کم آبی درخت انگور شده و علت زرد شدن برگ درخت انگور می شود از آبیاری های غیر اصولی برای انگور میتوان آبیاری سطحی را نام برد که فقط سطح خاک خیس می شود و به لایه های زیرین آب نمی رسد.

در تابستان های گرم و خشک آبیاری را با فاصله زمانی کمتری انجام دهید مخصوصاً نهال های انگور تازه کاشته شده را.


با تغییرات جوی آب و هوا گیاه برای آنکه بتواند تنش‌های آب و هوایی را رفع کند به آب بیشتری احتیاج دارد بهترین روش آبیاری انگور آبیاری قطره ای زیر سطحی می باشد که در این روش هم آب کمتری مصرف می شود همین که ابتلا به بیماری‌های قارچی نیز کاهش می یابد.

علت زرد شدن برگ درخت انگور
دلایل زرد شدن برگ درخت انگور

باد و ریزگردها نیز علت ریزش و زرد شدن برگ درخت انگور

در مناطق بادخیز رشد بوته های انگور متوقف می‌شود و برگها ریزش پیدا می‌کند زیرا میزان فتوسنتز در طی روز به دلیل عکس العمل درخت به افزایش تعرق ناشی از وزش باد کاهش می یابد همچنین بادهای شدید باعث شکسته شدن شاخه‌های نورسته میشود که این امر موجب ایجاد یک الگوی نامعمول شاخه دهی میشود.

ریزگردها سطح برگ و جوانه ها را می پوشاند که در نتیجه ابتدا فتوسنتز کاهش می‌یابد و به دلیل کاهش تابش نور مستقیم خورشید به جوانه های درحال خواب گلدهی برای سال بعد نیز دچار مشکل می شود پس این نیز علت زرد شدن برگ درخت انگور در سال بعد خواهد شد.

حتی تاک هایی که در حاشیه دریا کاشته شده اند ممکن است توسط باد های حاوی نمک که از سمت دریا می وزد آسیب ببیند در چنین حالتی برگ درخت خسارت زیادی می بیند و قهوه ای میشود و بعضی از آنها می ریزد.

آلودگی هوا

خساراتی هم در باغات انگور نزدیک به کارخانجات صنعتی مشاهده شده است گاز هیدروژن فلوراید ، دی اکسید گوگرد ،عناصر سنگین مثل کادمیوم مس و غیره کلرین کلراید و علف کش ها موجب آلودگی هوا و علت زرد شدن برگ درخت انگور می باشد.

کمبود مواد مغذی علت زرد شدن برگ درخت انگور

در صورت کشت ارقام انگور در خاکهای اسیدی و قلیایی ممکن است حاشیه برگها زرد شده و بعداً قهوه‌ای و بعد ریزش کند زیرا پایین بودن ph خاک با کم بودن عناصر کلسیم منیزیم فسفر و زیاد بودن ph خاک با کمبود پتاسیم آلومینیوم منگنز در ارتباط می باشد همچنین کمبود عناصری مانند نیتروژن و عناصر ریز مغذی باعث صدمات جدی به درخت می‌شود که می‌توانند زرد شدن برگ و ریزش برگها و جوانه ها را به دنبال داشته باشد.

سمیت سموم

مواد شیمیایی از قبیل حشره کش ها قارچ کش ها علف کش ها تنظیم کننده های رشد اگر درست به کار برده نشوند ممکن است باعث ایجاد سمیت و صدمات دیگری به درخت انگور می شوند

سمیت گیاهی ممکن است در نتیجه استفاده بیش از حد سموم ، ترکیب نامناسب سموم ، سمپاشی در مراحل حساس رشد ، استفاده در شرایط نامناسب محیطی ، و حساسیت رقم درخت به سم باشد از علائم سمیت گیاهی توقف رشد و جمع شدن ، زرد شدن ، و گاهی ریزش برگها می باشد.

صدمات ناشی از علف کش ها هم از طریق جذب ریشه و هم از طریق تماس با برگ ایجاد میشود .

برای بازدید از فروشگاه اینجا را لمس کنید.

برای تماس با ما اینجا را لمس کنید.

8
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    محمد تقی دلشاد اکتبر 11, 2022 پاسخ

    سلام منوباغ انگور دارم در فصل تابستان رنگ برگهای انگور از بالای برگ سوخته شده دیده میسود علتش جی مباشد احتمال دارد در سال اینده این مشکل دیده شود با تشکر

      kazemi motlag pouya اکتبر 12, 2022 پاسخ

      سلام و احترام عزیز احتمالا باغتون دچار کمبود مواد مغذی شده بله اگر در کود دهی کوتاهی کنید سال آینده این مشکل رو خواهید داشت

    سپیده می 31, 2023 پاسخ

    سلام ببخشید ما دو درخت انگور در باغچه داریم، امسال کود مایع دادیم و کمپوست هم ریختیم، اما برگه به تعداد بالا زرد شده اند، منزل ما مورچه های زیادی هم دارند که هر سال شته گذاری کرده و برگها را زرد می کردند ، اما امسال خیلی تراکم زردی بالاست..ممنون میشوم راهنمایی کنید.

      kazemi motlag pouya سپتامبر 22, 2023 پاسخ

      سلام عزیز اگر برگ ها خشک بشه بیماریه وگرنه کمبود مواد مغذی

    سعید جولای 31, 2023 پاسخ

    سلام من سم گلایفوزیت استفاده کردم برگ درختان انگور زرد شده وجمع شده ورشد ان متوقف شده ممنون میشم راهنمایی کنید

      kazemi motlag pouya سپتامبر 22, 2023 پاسخ

      احتمالا در گرفتن ترکیب دچار اشتباه شده اید

    رضاحرمتی آگوست 2, 2023 پاسخ

    باعرض سلام خسته نباشی درخت انگور ما تازه کاشتیم ولی برگش داره زرد وقهوه ی میشه چکار باید کردممنون میشم کمک کنید

      kazemi motlag pouya سپتامبر 22, 2023 پاسخ

      اگه برگ ها خشک میشن دچار بیماری ویروسی شده اند باید موظب باشید درخت های دیگه دچار نشن